לא רק תמונות יפות

אחד החסמים המשמעותיים ביותר העומדים בפני לקוחותיי אשר רוצים להכין לעצמם אלבום תמונות הוא רגע ההתמודדות עם כמות התמונות העצומה שהצטברה אצלם בטלפון הנייד, בזיכרון של הענן, בכונן משותף ובכל מקום אחר. העידן הדיגיטלי, על כל נפלאותיו, גם מציף אותנו במידע ומאפשר לנו לאגור כמויות אדירות של תמונות על פני תקופות ארוכות, מבלי שעולה לנו צורך לסנן או למיין. ואז, כאשר אנחנו ניגשים למלאכת הרכבת האלבום, עצם הישיבה אל מול כמות המידע העצומה הזו יש בה לבדה כדי לסיים את העניין בו במקום.

כבר מתחילת הדרך היה לי ברור שליווי וסיוע בתהליך בחירת התמונות יהיה חלק בלתי נפרד מהשירות שאני מציעה ללקוחותיי. לו הייתי מציעה רק עיצוב אלבומים בעבודת יד מלאה, אבל הלקוח היה צריך לספק לי את התמונות לאלבום בעצמו – קרוב לוודאי שמתוך מאות הלקוחות שהיו לי עד היום, הייתי נותרת עם בודדים בלבד. אכן, במהלך הדרך היו לי כמה לקוחות אמיצים שהתמודדו עם המשימה בעצמם ושלחו לי באופן מדוקדק את התמונות שיועדו לאלבום, ובכמה מקרים אפילו את סדר ההופעה שלהן.

כאשר אני מציעה ללקוחה שלי לעזור לה בבחירת תמונות אני למעשה נותנת לה יד ומעבירה אותה את השלב הכי קשה בתהליך הכנת האלבום. בהקבלה, דמיינו שעליכם לכתוב עבודת דוקטרט, או מאמר מקיף, ואתם ניצבים מול מסך מחשב ריק וצריכים להתחיל מאפס לכתוב. היה זה הרבה יותר קל הרי לקבל מסמך שמישהו אחר כתב, להיעזר בו כנקודת התייחסות, ואז לדייק אותו אליכם, לחדד היכן שצריך, להוריד היכן שמיותר וכיוצ»ב. בדיוק אותו דבר קורה בתהליך בחירת התמונות לאלבום. לקוחות שנמנעו במשך שנים מהתמודדות עם מאות ואלפי תמונות שהצטברו פתאום מוצאים את הזמן לקחת תיקייה עם סדר גודל של שישים או שבעים תמונות, לעבור עליה, ולכייל אותה לצרכי האלבום שעומד על הפרק.

המעבר הזה של הלקוח על התמונות שאני הצעתי הוא מאד מאד חשוב. אני מסתכלת על התמונות מנקודת מבט מקצועית – מנסה לשמור על פרופורציה בין נושאים שונים שיש באלבום, בין תקופות שונות המיוצגות בו; נותנת את הדעת על האיכות של התמונות ועל היבטים טכניים כמו כיוון התמונות לאורך או לרוחב.

אבל אני לא יודעת את כל הרקע של התמונות, את כל הרגע של התמונות, את הקסם הזה שהיה שם באותו רגע שבו התמונה צולמה, את ההקשר הרחב של הזיכרון שרוצים לשמר, את המילים שנאמרו באוויר, את הרגשות שעלו אז.

אני בדרך כלל בוחרת תמונות יפות, אתמול אחד הלקוחות שלי כתב לי שהוא הוסיף לי כמה תמונות שהן «לא רק יפות». זה היה מקסים בעיני, כי זה מגלם בדיוק את שיא תהליך בחירת התמונות, היכולת של הלקוח לזקק את הרגעים המדויקים שאותם הוא רוצה לזכור, ולבחור תמונות שאני לא הייתי יודעת לזהות בדיוק מפני שאני לא מכירה את הסיפור שמאחוריהן. הסיפור שאותו הוא רוצה לספר. לכל אחד מאיתנו יש סיפור ששווה לספר, אלבום תמונות מעוצב בעבודת יד הוא הדרך המושלמת לעשות זאת.